hälsafamiljens värld

Varför ska vi inte röra toppen av en nyfödds huvud?

Läkare varnar enhälligt för att vidröra toppen av huvudet på nyfödda, eftersom kupolerna på deras skallar fortfarande är ömtåliga, och varje tryck på dem kan orsaka skada på hjärnan.Faktum är att benen (bebisens skalle) inte smälter samman helt. fram till den femtonde månaden av sitt liv, så han täcker toppen av huvudet tills På den tiden skyddade inte fibrös vävnad hjärnan helt.

Varför ska vi inte röra toppen av en nyfödds huvud?

Vissa kanske frågar: Varför föds ett barn utan tillräckligt skydd för sin hjärna? Och det är den mest värdefulla delen av hans kropp medan han njuter Resten av dess medlemmar med fasta ben för att skydda den?

Anledningen är att:
Förlossningen kan vara svår
 Eller så är barnets situation inte lätt. Vilket kräver att huvudet buktar ut tillfälligt för att underlätta förlossningen, så det blir långt eller till viss del tillplattat, vilket är omöjligt att ske om skallbenen är solida och sammanhållna, som de blir efter femton månader, och även under denna period av skakar inte på huvudet till höger och vänster framför luften så att blodet inte faller på hjärnan.

Ryan Sheikh Mohammed

Biträdande chefredaktör och chef för relationsavdelningen, civilingenjörsexamen - topografiavdelningen - Tishreen University Utbildad i självutveckling